Analysis of Ability to Understand the Concept of Space Building Volume in Elementary School Students in South Palu District
DOI:
https://doi.org/10.22487/j25490192.2022.v6.i2.pp77-87Keywords:
Concept understanding, volume, realistic mathematical space buildingAbstract
This research is a qualitative research with a research procedure that produces written and oral data about the participant's activity or observed subject behavior. The focus of the analysis in this study is the written work of students and the results of interviews based on the results of work as reinforcement and confirmation of the achievement or acquisition related to the volume of cubes and blocks. The research objective was to describe the understanding of the concept of volume building space in Grade 5st SD Inpres 5 Birobuli through realistic mathematics learning. The results showed that realistic mathematics learning can motivate students to construct their understanding of the concept of volume building space by carrying out a directed problem-solving process so as to find pleasant mathematical concepts in achieving non-learning goals. This can be seen from the results of the analysis of students' conceptual understanding of the achievement of completing the freetest questions. Problem solving in mathematics learning is a form of learning that can create new ideas and use previously learned rules to create problem-solving formulations.
Downloads
References
Agustina, L. (2016). Upaya meningkatkan pemahaman konsep dan kemampuan pemecahan masalah siswa kelas VII SMP Negeri 4 Sipirok melalui pendekatan realistis matematis (PMR). EKSAKTA: Jurnal Penelitian dan Pembelajaran, 1(1), 1-7.
Ansar, M. (2019). Meningkatkan pemahaman konsep volume balok siswa dengan pendekatan matematika realistik kelas V SD Negeri 212 Bontobangun Kabupaten Bulukumba. Jurnal Pengembangan Pemikiran dan Pembelajaran, 1(1), 30-42.
Atmini, D. M. (2008). Pembelajaran matematika dengan pendekatan matematika realistik (PMR). Pendidikan matematika, 1(1), 1-10.
Evi, S. (2011). Pendekatan matematika realistik (PMR) untuk meningkatkan kemampuan berpikir siswa pada tingkat sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, Edisi Khusus, (2), 154-163.
Fadlilah, N. (2014). Memahami konsep siswa pada materi jilid prisma dengan pendekatan pendidikan matematika realistik indonesia (PMRI). Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 1-13.
Hudojo. (1988). Pengembangan kurikulum matematika dan implementasinya di kelas rumah. Surabaya: Bisnis Nasional.
Kurniawati, A., Festiyed., & Asrizal. (2019). Meta analisis keefektifan model inkuiri terbimbing terhadap keterampilan proses sains dan kemampuan berpikir kritis siswa. Pilar Pendidikan Fisika, 12(4), 849-856
Mashudi. (2016). Penerapan pendekatan realistik untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas V pada mata pelajaran matematika pokok bahasan sifat-sifat bangun ruang. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar (JPSD), 2(1), 50-63.
Muchlis, E. (2012). Pengaruh pendekatan pendidikan matematika realistik indonesia (pmri) terhadap perkembangan kemampuan pemecahan masalah siswa kelas II SD Kartika 1.10 Padang. Persis, 10(2), 136–139.
Mulyono, B., & Hapizah, H. (2018). Memahami konsep dalam pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Kalamatika, 3(2), 103-122.
Mutia, M. (2017). Analisis kesulitan siswa SMP dalam memahami konsep kubus balok dan alternatif penyelesaiannya. Jurnal Matematika Beta Tadris, 10(1), 83.
Saefudin, A. A. (2012). Pengembangan kemampuan berpikir kreatif siswa dalam pembelajaran matematika dengan pendekatan pendidikan matematika realistik indonesia. al-bidayah, 4(1), 37–48.
Soedjadi, R. (2014). I basic core-basic pendidikan matematika realistik indonesia. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 1–10.
Suwastarini, N. N., Dantes, N., & Candiasa, M. L. (2015). Implementasi pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi terhadap motivasi dan hasil belajar matematika siswa SD b (Tunarungu) di SLB PTN Jimbaran. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 5(1), 1-10
Sugiyarti, L., Arif, A., & Mursalin. (2018). Pembelajaran abad 21 di sekolah dasar. Prosiding Seminar dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar, 439-444.
Tari, N. (2018). Memahami konsep matematika dan representasi matematika dalam pembelajaran matematika.
Wewe, M. (2018). Hubungan antara kecerdasan logis matematis. Jurnal Teknologi Pendidikan, 2(2), 65–69.
Xing, C., & Isaacowitz, D. M. (2006). Definition and characteristics of motivation and emotional development. Springer Science, 30(3), 243–250.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Elisabet Naomi, Maxinus Jaeng, Patthudin Patthudin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.