Application of Environmental-Based Scientific Approach to Improve Science Learning Activities and Outcomes in Grade IV Students of SD Inpres Koya, North Morowali Regency
DOI:
https://doi.org/10.22487/j25490192.2019.v3.i1.pp24-34Keywords:
Scientific Approach, Activities, Learning Outcomes of ScienceAbstract
This study aims to describe an increase in science learning activities and learning outcomes of fourth-grade students through the application of an environment-based scientific approach in the SD Inpres Koya. The research method uses the Hopkins model design, which consists of 4 stages, namely planning, implementation, observation, and reflection. The place for conducting the study was at SD Inpres Koya, from July to August 2018. The research subjects were 12 students. The data collection technique uses observation and test methods. Data analysis was done by analyzing data qualitatively and quantitatively. The results showed that the activity of students increased (15.33%) in the first cycle to the second cycle. Teacher activity increased (14.66%) from the first cycle to the second cycle. Data on student learning outcomes for pre-action classical absorption (57.50%), cycle I (74.14%), and cycle II (85.83%) increased (11.69%). For classical learning completeness pre-action (41.66%), cycle I (75.00%), and cycle II (100%) increased (25.00%). Based on these results, it can be concluded that the application of an environment-based scientific approach can improve the activities and learning outcomes of science in the fourth grade of SD Inpres Koya.
Downloads
References
Abidin, Y. (2016). Desain sistem pembelajaran dalam konsteks kurikulum 2013. Cetakan Ketiga. Bandung: PT Refika Aditama.
Arsyad, A. (2013). Media pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Asnawi, Jamil, Fransyaigu, R., & Mulyahati, B. (2017). Analisis penerapan pendekatan saintifik pada pembelajaran pkn untuk meningkatkan kecakapan kewarganegaraan siswa SD. Disertasi Program Studi Doktor Pendidikan IPS Program Pascasarjana Universitas Syiah Kuala. Aceh: Tidak diterbitkan.
Budiyanto M.A.K., Waluyo L., & Mokhtar, A. (2016). Implementation of scientific approach in education in primary education in Malang. Journal Proceeding Biology Education Conference, 13(1) 46-51.
Buhungo, R. A. (2015). Implementasi dan pengembangan kurikulum 2013 pada madrasah aliyah. TADBIR Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 2442-8280.
Fadhilaturrahmi (2017) Penerapan pendekatan saintifik untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematik Peserta Didik Di Sekolah Dasar. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2) 109-118.
Ferryka P. Z. (2017). Analyzing the thematic-integrative content, the scientific approach, and the authentic assessment in the theme 1 textbook for grade ii students of elementary schools. Jurnal Prima Edukasia, 5(2), 172-185.
Hendarwati, E. (2013). Pengaruh pemanfaatan lingkungan sebagai sumber belajar melalui metode inkuiri terhadap hasil belajar siswa sdn i sribit delanggu pada pelajaran IPS. Jurnal Pedagogia, 2(1), 59-70.
Jumiati, Sari, M., & Akmalia, D. (2011). Peningkatan hasil belajar siswa dengan menggunakan model numbereds heads together (nht) pada materi gerak tumbuhan di kelas VII SMP Sei Putih Kampar. Jurnal Lectura, 2(02), 161-185.
Machin. (2014). Implementasi pendekatan saintifik, penanaman karakter dan konservasi pada pembelajaran materi pertumbuhan. Indonesia. Jurnal Pendidikan IPA JPII, 3(1), 28-35.
Mariyana, R. Nugraha, A. & Rachmawati, Y. (2010). Pengelolaan lingkungan belajar. Jakarta: Prenada Media.
Marjan, J., Arnyana, I. B. P., & Setiawan, I. G. A. N. (2014). Pengaruh pembelajaran pendekatan saintifik terhadap hasil belajar biologi dan keterampilan proses sains siswa MA Mu’allimat NW Pancor Selong Kabupaten Lombok Timur Nusa Tenggara Barat. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA, 4(1), 1-11.
Muslich, M. (2013). Pedoman praktis bagi guru profesional, melaksanakan ptk (penelitian tindakan kelas) itu mudah (clasroom action research). Jakarta: Bumi Aksara.
Narbuko C. & Achmadi A. (2009). Metodologi penelitian (memberi bekal teoritis pada mahasiswa tentang metodologi penelitian serta diharapkan dapat melaksanakan penelitian dengan langkah-langkah yang benar). Jakarta: Bumi Aksara.
Paut, M. S. (2016). Penerapan pendekatan saintifik pada siswa kelas IV di SD Pujokusuman 1 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 6 Tahun ke-5.
Priyadi, Y. & Agustiningsih. (2016). Peningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa dengan penerapan pendekatan saintifik dan media benda asli pada pembelajaran ipa kelas iv di sdn maron kidul ii kecamatan maron Kabupaten Probolinggo. Jurnal Pancaran, 5(4), 125-142.
Purwanto. (2013). Evaluasi hasil belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Rakhmawati, S., Muspiroh, N., & Azmi, N. (2016). Analisis pelaksanaan kurikulum 2013 ditinjau dari standar proses dalam pembelajaran biologi kelas x di sma negeri 1 krangkeng. Scientiae Educatia: Jurnal Sains dan Pendidikan Sains, 5(2), 156-164.
Rostika, D. & Prihantini. (2019). Pemahaman guru tentang pendekatan saintifik dan implikasinya dalam penerapan pembelajaran di sekolah dasar. Eduhumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1,) 86-94
Sufairoh. (2016). Pendekatan Saintifik & Model Pembelajaran K-13 SMP Negeri 1 Malang. Jurnal Pendidikan Profesional, 5 (3) 116-125.
Taileleu, F. (2017). Pemanfaatan lingkungan alam sebagai sumber belajar dalam pembelajaran ipa kelas iv. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 5 Tahun ke-6
Taniredja, T., Faridli, S. M., & Harmianto, S. (2011). Model-model pembelajaran inovatif. Bandung: Alfabeta.
Wina, D. R., Hindarto N., & Prasetyo A. P. B. (2017). Studi kasus pendekatan saintifik dalam pembelajaran ipa pada kurikulum 2013 di SMP Negeri 5 Semarang. Journal of Innovative Science Education (JISE), 6(1), 17-27
Taufiq, M., Dewi N. R., & Widiyatmoko A. (2014) Pengembangan media pembelajaran ipa terpadu berkarakter peduli lingkungan tema “konservasi” berpendekatan science-edutainment. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia (JPII), 3(2), 140-145
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Author
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.