Application of the Science Process Skill Approach in Improving Student Activities and Learning Outcomes in Science Subjects in Kabuyu Inpres Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.22487/j25490192.2019.v3.i1.pp14-23Keywords:
Activities, Student Learning Outcomes, science process skillsAbstract
This study aims to describe the increase in activities and student learning outcomes in learning Natural Sciences in class V Kabuyu Inpres Elementary School through the application of the science process skills approach. The method used in this research is classroom action research which consists of 4 stages, planning, implementation, observation, and reflection, with data collection techniques using evaluation tests, observation sheets, and field notes. Research subjects were 27 students. The results showed that using existing instructional devices showed an increase in student and teacher activities. Student learning activity shows the percentage score obtained on the first cycle is 70.05% in the category enough, in the second cycle showed an increase in the percentage score of 90.48% category very good, an increase of 20.43%. Teacher observation activities when applying the material in class I showed a percentage score of 78.33% in the good category, in the second cycle, the percentage score was 95.00% in the very good category, an increase of 16.67%. In the results of the analysis of evaluation tests, the first cycle students showed the percentage of classical completeness 53.70% for the percentage of classical absorption 71.06%, the second cycle showed an increase in the results of the evaluation test evaluation on the percentage of climax completeness obtained 90.74%, and the percentage of absorption laxative results showed 84.96%, KBK increased by 37.04% and DSK increased by 13.90%. Based on the acquisition of these results, it was concluded that the approach to science process skills can improve student learning activities and outcomes in the heat transfer material in class V of Kabuyu Inpres Elementary School in 2018-2019.
Downloads
References
Acesta, A. (2018). Penerapan pendekatan keterampilan proses sains untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(1), 121-134.
Astuti, R., Sunarno, W. & Sudarisman, S. (2012). Pembelajaran IPA dengan pendekatan keterampilan proses sains menggunakan metode eksperimen bebas termodifikasi dan eksperimen terbimbing ditinjau dari sikap ilmiah dan motivasi belajar siswa. Jurnal Inkuiri, 1(1), 2252-2262.
Damopoli, I. A., Yohanita, A. M., Nurhidayah, A., & Murtijani, B. (2018). Meningkatkan keterampilan proses sains dan hasil belajar siswa melalui pembelajaran berbasis inkuiri. Jurnal Bioedukatika, 6(1), 22-30.
Dewi, A. A. S. P. M & Rati, N.W (2017). Penerapan pendekatan keterampilan proses untuk meningkatkan hasil belajar IPA siswa kelas V. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(2), 83-90
Elyana, (2017) Penerapan pendekatan keterampilan proses untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA kelas IV di sd negeri 18 rejang lebong. Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 107-124
Hikmawati. (2012). Penggunaan pendekatan keterampilan proses dalam meningkatkan hasil belajar pesawat sederhana siswa di kelas V SDN 51 Lambari. Jurnal Publikasi Pendidikan, 2(1), 64-73.
Huseyinli, A., Murniati, & Usman, N. (2014). Manajemen guru dalam meningkatkan kualitas pembelajaran pendidikan agama islam di SMA Fatih Bilingual School Lamlagang Banda Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 4(2), 109-119.
Mitrawati. (2009). Psikologi pendidikan dan pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Muslich, M. (2013). Pedoman praktis bagi guru profesional, melaksanakan PTK (penelitian tindakan kelas) itu mudah (clasroom action research). Jakarta: Bumi Aksara.
Nasution, M. (2016). Memahami pendekatan keterampilan proses dalam pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan IPA (JPII), 2(1), 70-82.
Purwanto. (2013). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Rahayu, E., Susanto, H., & Yulianti, D. (2011). Pembelajaran sains dengan pendekatan keterampilan proses untuk meningkatkan hasil belajar dan kemampuan berpikir kreatif siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 7(1), 106-110.
Rosdijati, Nani & Widyaiswara. (2015). Peran dan fungsi guru dalam meningkatkan kualitas pembelajaran. Jurnal Penjaminan Mutu Pendidikan, 2(1), 102-114.
Santi, D. K. (2016). Peningkatan keterampilan proses dan hasil belajar ipa menggunakan model pembelajaran sains teknologi masyarakat (STM) pada siswa kelas VI SDN 1 Kalinanas–Wonosegor, Jurnal Pendidikan IPA (JPII), 2(1), 120-132.
Semiawan, C. (2015). Pendekatan keterampilan Proses. Jakarta: PT. Gramedia.
Suana, W. (2016). Peningkatan aktivitas dan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPA dengan pendekatan keterampilan proses. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(1), 15-22.
Subagyo, Y., Wiyanto, & Marwoto, P. (2009). Pembelajaran dengan pendekatan keterampilan proses sains untuk meningkatkan penguasaan konsep suhu dan pemuaian. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 5(1), 42-46.
Sudjana, N. (2016). Penilaian hasil proses belajar mengajar. Cetakan Keduapuluh. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Suhadi, E., Mujahidin, E., Bahrudin, E., & Tafsir, A. (2014). Pengembangan motivasi dan kompetensi guru dalam peningkatan kualitas pembelajaran di Madrasah . Ta’dibuna. Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 3921-3933.
Sukimarwati, J. (2017). Meningkatkan keterampilan proses sains dan prestasi belajar siswa dengan pembelajaran guided inquiry model. Jurnal Florea, 4(1), 12-16.
Susanto, A. (2013) Teori belajar dan pembelajaran di sekolah dasar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Marnita. (2016). Peningkatan keterampilan proses sains melalui pembelajaran kontekstual pada mahasiswa semester I materi dinamika. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 9(2), 43-52.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Author
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.